W rozmowie z Piotrem Scąbrem podsumowaliśmy jego pierwsze miesiące w roli prezesa Stali Brzeg, poruszyliśmy też kwestie sytuacji finansowej, pozyskiwania kolejnych sponsorów oraz nadchodzących rozgrywek III ligi. Zapraszamy do lektury.
Za nami kilka miesięcy pańskiej kadencji w roli prezesa BTP Stal Brzeg. Jakie wrażenia po tym okresie, jak układa się praca z nowym Zarządem? Jest ciężej, niż spodziewał się pan, obejmując fotel prezesa?
Piotr Scąber: Obecny Zarząd piastuje swoje obowiązki od kwietnia bieżącego roku i od początku naszej działalności podzieliliśmy miedzy siebie zadania, jakie na nas spoczywają. Mamy w swoim gronie prawnika, informatyka, specjalistę ds. bezpieczeństwa i zgodnie z tymi kompetencjami oraz umiejętnościami podzielone zostały obszary odpowiedzialności. Należy tutaj również wspomnieć o pomocy i wsparciu jakiej udzielają nam osoby z poprzedniego zarządu. W tym miejscu chciałbym podziękować Grzegorzowi Dylowi, Bogdanowi Pniewskiemu i Markowi Zwierzyńskiemu za pomoc oraz cenne wskazówki, które ułatwiają nam prowadzenie klubu. Chciałbym także podziękować za pomoc wszystkim innym osobom, którym leży na sercu dobro Klubu i którym zależy na tym, aby Stal się rozwijała i poszerzała swoja ofertę. Podziękowania należą się przede wszystkim naszym sponsorom, z panem Burmistrzem Brzegu Jerzym Wrębiakiem na czele, dzięki którym możemy funkcjonować na przyzwoitym poziomie i regulować na czas ciążące na nas zobowiązania. Obejmując fotel prezesa liczyłem się z tym, iż łatwo nie będzie. Jeszcze raz podkreślę, że poprzedni zarząd zawiesił poprzeczkę wysoko, ale zrobię wszystko aby Klub w dalszym ciągu się rozwijał i był postrzegany w regionie, ale również na arenie krajowej, jako solidna firma, z którą warto współpracować.
W ostatnich tygodniach wiele firm dołączyło do grona naszych sponsorów. Jak to robicie i czym przekonujecie kolejne podmioty, że tak wiele z nich podjęło decyzje o współpracy ze Stalą i wspieraniu naszego klubu?
Mając na względzie rosnące koszty działalności klubu, spowodowane między innymi inflacją, podjęliśmy zdecydowane działania ukierunkowane na pozyskanie jak największej liczby sponsorów. Bazując na doświadczeniach innych klubów piłkarskich chcieliśmy namówić do współpracy nie tylko duże firmy, ale też mniejszych przedsiębiorców, czasami jednoosobowe firmy, które drobnymi sumami wspomogą nasz klub. Naszym celem jest stworzenie „KLUBU 100”, czyli co najmniej 100 sponsorów wspomagających nasz klub. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, iż obecna sytuacja finansowa przedsiębiorstw nie jest łatwa, a inflacja, rosnące koszty produkcji nie sprzyjają tego typu działalności. Próbujemy ich jednak przekonywać, iż dołożenie cegiełki do rozwoju sportu w regionie przyniesie wymierne korzyści nie tylko w sporcie, ale również w zdrowiu młodych ludzi, a zwłaszcza w ich rozwoju psychofizycznym. Oferta naszego klubu stanowi alternatywę dla modnego w tej chwili spędzania czasu przez młodzież przed komputerem czy smartfonem.
Czasami te argumenty przemawiają do naszych sponsorów i chętnie zawierają z nami współpracę. Inni z kolei widzą w naszym klubie sposób na reklamę swojej działalności, nie tylko w środowisku lokalnym, ale również w województwie czy kraju. Przygotowana przez nas oferta sponsorska zakłada trzy warianty sponsoringu sportowego – mamy do zaoferowania pakiety PREMIUM, GOLD i SILVER, które w zależności od wysokości wsparcia finansowego różnią się możliwościami promocji naszego sponsora. Jest wiele opcji: umieszczenie logotypu firmy na koszulce meczowej lub treningowej, umieszczenie baneru na stadionie miejskim czy reklama we wszelkich materiałach promocyjnych, ulotkach, gazetkach czy plakatach. Ważnym elementem tego wszystkiego jest również nasza nowa strona internetowa, na której wszyscy sponsorzy Stali są bardzo dobrze eksponowani. Nie bez znaczenia dla naszych partnerów jest też możliwość reklamy podczas transmisji na żywo przez Telewizję Polską – TVP3 Opole czy transmisję internetową. W pozyskiwaniu sponsorów naszego klubu bardzo ważną rolę odgrywa wiceprezes Mariusz Firek, który dzięki swojemu doświadczeniu oraz umiejętności prowadzenia negocjacji doprowadził do sfinalizowania wielu umów sponsorskich, za co w imieniu całego klubu serdecznie dziękujemy. Nieodzowną pomoc w zakresie marketingu świadczy nam Agencja Reklamy GABA, za co wyrazy uznania należą się panu Łukaszowi Rachwalskiemu.
Po paru miesiącach w roli prezesa na pewno ma pan dobry ogląd sytuacji, dlatego zapytam – jak kształtuje się sytuacja finansowa naszego klubu i jak ona wygląda na tle innych klubów III ligi?
W tym zakresie podjęliśmy pewne działania, które pozwolą nam zakończyć rok finansowy bez większej tzw. „dziury budżetowej”. Natomiast co do sytuacji finansowej innych klubów III ligi nie będę się wypowiadał. Myślę, że borykają się z podobnymi problemami finansowymi jak nasz klub. Cieszę się, że jesteśmy wypłacalni, regulujemy zobowiązania na czas i postrzegani jesteśmy pozytywnie przez naszych partnerów.
Do rozgrywek III ligi przygotowuje się również drużyna seniorów. W kadrze zespołu nie zaszły większe zmiany, zostali praktycznie wszyscy kluczowi piłkarze. W jakie miejsce będziemy więc celować w nowym sezonie i z którego miejsca prezes będzie zadowolony?
Z pracy naszych zawodników oraz sztabu szkoleniowego w poprzednim sezonie jesteśmy zadowoleni, zajęliśmy jako klub 9. miejsce w lidze, choć niedosyt pozostaje, gdyż kilka spotkań można było zakończyć na plusie. Przed zakończeniem sezonu przeprowadziliśmy indywidualne rozmowy z naszymi zawodnikami, gdzie przedstawiliśmy im nasze oczekiwania oraz zaakceptowaliśmy wspólnie warunki dalszej współpracy. Z uwagi na fakt, iż zespół grał coraz lepiej, zwłaszcza w rundzie wiosennej widać było lepszą jakość gry, zgranie zespołu, walkę i nieustępliwość, podjęliśmy wspólnie ze sztabem szkoleniowym decyzję, że nie robimy rewolucji kadrowej w drużynie. Mam nadzieję, że pozostawienie prawie niezmienionej przełoży się na pozytywne wyniki w obecnym sezonie i pozwoli nam na zajęcie wysokiego miejsca w tabeli.
Dziękuję za rozmowę.